"طراحی احساس گرا"
"طراحی احساسگرا"
فرایند طراحی احساسگرا بر پایۀ 3 مؤلفه اصلی مدل ABC (نگرش) شکل گرفته است.
دونالد نورمن (Donald Norman) بر این باور است که طراحی احساسگرا در 3 سطح غریزی، رفتاری و بازتابی، متناسب با سه سطح فرایند مغز، شکل میگیرد و طرح اغلب اشیاء بهواسطه وجود این 3 سطح، قابل درک میشود.
براساس نظریۀ نورمن، هریک از این سطوح، برمبنای پردازشی خاص شکل گرفته و تأثیر متفاوتی را از درک طرح در ذهن مخاطب ایجاد میکنند.
سه سطح موجود در مغز ما میتوانند هویت محصول را به این صورت تحلیل کنند:
سطح غریزی: شکل ظاهری؛
سطح رفتاری: لذت به هنگام استفاده؛
سطح بازتابی: رضایت و خاطرات فردی.
به این ترتیب، طرحی را میتوان شایسته دانست که در فرایند طراحی آن (با توجه به گروه هدف) به هر 3 سطح مذکور، بهگونهای متناسب، توجه شده باشد.

"طراحی" ، "طراحی صنعتی" ، "طراحی احساسگرا"، "فرایند طراحی" ، "نگرش در طراحی" ، "مبانی طراحی صنعتی"



طراحی