"طراحی احساس گرا"

"طراحی احساس‌گرا"

فرایند طراحی احساس‌گرا بر پایۀ 3 مؤلفه اصلی مدل ABC (نگرش) شکل گرفته است.

دونالد نورمن (Donald Norman) بر این باور است که طراحی احساس‌گرا در 3 سطح غریزی، رفتاری و بازتابی، متناسب با سه سطح فرایند مغز، شکل می‌گیرد و طرح اغلب اشیاء به‌واسطه وجود این 3 سطح، قابل درک می‌شود.

براساس نظریۀ نورمن، هریک از این سطوح، برمبنای پردازشی خاص شکل گرفته و تأثیر متفاوتی را از درک طرح در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند.

سه سطح موجود در مغز ما میتوانند هویت محصول را به این صورت تحلیل کنند:
سطح غریزی: شکل ظاهری؛
سطح رفتاری: لذت به هنگام استفاده؛
سطح بازتابی: رضایت و خاطرات فردی.

به این ترتیب، طرحی را می‌توان شایسته دانست که در فرایند طراحی آن (با توجه به گروه هدف) به هر 3 سطح مذکور، به‌گونه‌ای متناسب، توجه شده باشد.

طراحی احساس گرا

"طراحی" ، "طراحی صنعتی" ، "طراحی احساس‌گرا"، "فرایند طراحی" ، "نگرش در طراحی" ، "مبانی طراحی صنعتی"

"نگرش"

"نگرش"

"مدل ABC"

نگرش، ترکیبی از باورها و هیجان‌هایی است که شخص را آماده می‌کند تا به دیگران و اشیاء به شیوه مثبت یا منفی نگاه کند.

در روانشناسی، نگرش، یک ساختار روانی یا نهاد ذهنی و احساسی است که به صورت ذاتی است یا شخص را توصیف می‌کند.

نگرش‌ها می‌توانند به عنوان ارزیابی ایده‌ها، حوادث، اشیاء یا افراد تعریف شوند که معمولاً مثبت یا منفی هستند؛ اما در بعضی موارد نیز ممکن است ناشناخته یا نامعلوم باشند.

نگرش، دارای 3 ویژگی است:

  • معطوف به یک شیء، شخص، رویداد یا موقعیت است؛
  • معمولاً ارزشیابانه است؛
  • دارای ثبات و دوام قابل توجهی است.

"طراحی" ، "طراحی صنعتی" ، "فرایند طراحی" ، "نگرش در طراحی" ، "مبانی طراحی صنعتی"

اجزای سه‌گانه نگرش در مدلی با عنوان مدلِ ABC مطرح می‌شود:

نگرش - مدل ABC

 

 

نگرش - مدب ABC

 

 

 

نگرش - مدل ABC